ПРОЄКТ РІШЕННЯ №


ОБУХІВСЬКА МІСЬКА РАДА                
 КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
 
ДЕСЯТА СЕСІЯ ВОСЬМОГО СКЛИКАННЯ
 
Р  І  Ш  Е  Н  Н  Я
 
 
27 травня 2021 року                                                     - 10 - VІІІ
 
Про затвердження Програми розвитку
малого і середнього підприємництва на
території Обухівської  міської територіальної
громади на 2021 - 2022 роки
 
 
Розглянувши та обговоривши проєкт Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Обухівської міської територіальної громади на 2021 - 2022 роки, схвалений та поданий на розгляд міської ради рішенням виконавчого комітету № 225 від 06.05.2021, керуючись пунктом 22 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та враховуючи висновки комісії з питань фінансів, бюджету, планування, соціально – економічного розвитку, інвестицій та міжнародного співробітництва
 ОБУХІВСЬКА МІСЬКА РАДА ВИРІШИЛА:
 
1. Затвердити Програму розвитку малого і середнього підприємництва на території Обухівської міської територіальної громади на 2021 - 2022 роки, додається.
2. Управлінню економіки виконавчому комітету Обухівської міської ради забезпечити організацію виконання передбачених Програмою заходів та за результатами року інформувати міську раду про хід їх виконання.
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови Савенка М.М.
 
 
Міський голова                                                                         О.М.Левченко
 
 
 
 
Виконавець Кондратюк А.М.
 
                                                      
           ЗАТВЕРДЖЕНО
           рішенням Обухівської міської ради від 27.05.2021 №  ___ - 10 - УІІІ
 
 
 
 
 
 
 
ПРОГРАМА
розвитку малого і середнього підприємництва
на території Обухівської міської
 територіальної громади   
на 2021 - 2022 роки
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
м. Обухів
2021 рік
 
З м і ст
 
 
№ п/п Назвав розділу стор.
І. Паспорт Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Обухівської міської територіальної громади на 2021 – 2022 роки 3
ІІ. Аналіз стану та проблем розвитку малого і середнього підприємництва 4
ІІІ. Мета Програми 9
IV. Перелік завдань (напрямів) і заходів Програми  та результативні показники 10
V. Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності 17
VI. Моніторинг Програми та контроль за реалізацією заходів Програми 18
VII. План заходів, які мають буди здійснені для досягнення результатів Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Обухівської міської територіальної громади на 2021 - 2022 роки 20
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
І. ПАСПОРТ
 
Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Обухівської міськоїтериторіальної громади
на 2021 – 2022 роки
 
1. Ініціатор розроблення Програми Виконавчий комітет Обухівської  міської ради
2. Розробник Програми Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради
3. Співрозробники Програми -
4. Головний розпорядник коштів -
5. Відповідальний виконавець Програми  Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради
6. Учасники Програми Управління економіки, фінансове управління; відділ культури, національностей та релігій; відділ інформаційно-аналітичного забезпечення та комунікації з громадськістю; Рада підприємців при виконавчому комітеті Обухівської міської ради; Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при виконавчому комітеті Обухівської міської ради; Обухівська філія Київського обласного центру зайнятості
7. Термін реалізації Програми  2021 – 2022 роки
Програма розрахована на 2 роки
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ІІ. Аналіз стану та проблем розвитку малого і середнього
підприємництва
 
Малий та середній бізнес є невід’ємним складником ринкової економіки, що сприяє вирішенню цілої низки соціальних, економічних та науково-технічних проблем суспільства, характеризується своєю динамічністю, сприяє вирішенню проблем зайнятості населення, породжує конкуренцію, забезпечуючи зростання експортного потенціалу та наповнення внутрішнього ринку споживчими товарами та послугами.
          Одним з основним показників, що характеризують процес становлення малого і середнього бізнесу, є кількість діючих підприємств. Цей показник не є стабільною величиною, оскільки сукупність підприємств реагує на зміни економічних умов, як в громаді так і в країні в цілому. Так, у зв’язку із створенням Обухівської міської територіальної громади, шляхом добровільного приєднання територій 13 сільських рад, значно змінились кількість та структура малих і середніх підприємств громади. До переліку  малих і середніх підприємств увійшли 178 суб’єктів господарської діяльності, з них: 39 приватних сільськогосподарських підприємств та фермерських господарств, які здійснюють свою господарську діяльність у сфері сільського господарства, мисливства та надання пов'язаних із ними послуг; 74 об’єкти роздрібної торгівлі, 4 об’єкти побутового обслуговування населення; 61 об’єкт різних сфер господарської діяльності. Крім того, з початку року на території громади було зареєстровано 13 нових суб’єктів господарювання по напрямках діяльності: оптова та роздрібна торгівля, технічне обслуговування та ремонт автомобілів, комп’ютерне забезпечення тощо.
           Таким чином, станом на 01.03.2021 на території Обухівської міської територіальної громади зареєстровано 4644 суб’єктів малого та середнього підприємництва, в тому числі юридичних осіб – 1984 одиниці, фізичних осіб – підприємців 2660 одиниць.
 
                                     
 
Частка малих та середніх суб’єктів господарювання в економіці громади є суттєвою. Малі та середні підприємства становлять 99,9 % всіх суб’єктів господарювання. При цьому, частка мікро-підприємств у загальній кількості суб’єктів господарювання складає майже 89 відсотків. Така форма ведення бізнесу приваблює більш доступною процедурою реєстрації, меншим податковим навантаженням та мінімальністю витрат.
 
                                                   Кількість підприємств
                                 на території громади в 2020 році, одиниць

 
          Малий і середній бізнес розвивається майже в усіх галузях господарського комплексу громади. Як і в попередні роки, більшість підприємств зосереджена в сфері оптової та роздрібної торгівлі. Питома вага кількості підприємств малого та середнього бізнесу в зайнятості за видами економічної діяльності виглядає наступним чином: роздрібна торгівля – 48,8 %; оптова торгівля – 16,4%; транспорт та складське господарство – 4,9%; професійна, наукова та технічна діяльність – 4,0%; промисловість – 3,4%; інформація та комунікації – 3,3%; будівництво – 2,6%; операції з нерухомим майном – 2,6%.

           Незважаючи на складні умови, спричинені пандемією коронавірусу COVID-19, споживчий ринок сьогодні характеризується високим рівнем насиченості продовольчими і непродовольчими товарами, стабільним постачанням та  відсутністю товарного дефіциту.
Споживчий ринок громади представлений розгалуженою мережею підприємств торгівлі – 374 одиниці, в тому числі продовольчих магазинів – 173 одиниці, непродовольчих – 201 одиниця; закладів громадського харчування – 78 одиниць, побутового обслуговування – 102 одиниці.
          Крім того, на території Обухівської громади функціонують 3 ринки, з них 2 ринки комунального підприємства Обухівської міської ради «Обухівський ринок», 1 приватний ринок ТОВ «Обухівський ярмарок» та м’ясо-молочний павільйон  МПП «Квіт».
           Важливим показником фінансової незалежності громади є питома вага податкових надходжень. Значний темп приросту серед джерел надходжень до місцевого бюджету демонструє єдиний податок для суб’єктів господарської діяльності, який надійшов у 2020 році у сумі 53,5 млн. грн., що на 5,3 млн. грн., або на 11 % більше за обсяги надходжень 2019 року. Спостерігається позитивна динаміка акцизних надходжень до місцевого бюджету. Так, в 2020 році надходження акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів за січень – грудень становило 30,7 млн. гривень, що на 14,1 відсотків більше проти відповідного періоду 2019 року.
 

Малим і середнім бізнесом забезпечено майже 24% обсягу реалізації продукції від загального показника. За підсумками 2020 року обсяг реалізованої продукції склав 1896,2 тис. гривень, що на  920,1  тис. грн або на 32,6% менше за попередній рік. Такий стрімкий  спад є негативним наслідком введених урядом жорстких карантинних заходів на території держави під час пандемії коронавірусної хвороби.
Аналіз стану розвитку малого та середнього підприємництва, а також проблемних питань, які виникають при здійсненні господарської діяльності, свідчить про те, що подальший розвиток ситуації без активного та позитивного втручання держави може привести до згортання даного сектора економіки з відповідним загостренням економічних проблем та посиленням соціальної напруги. За результатами проведеного опитування серед представників місцевого бізнесу було виявлені основні перешкоди для розвитку підприємництва.

Більшість опитаних підприємців основними причинами гальмування розвитку бізнесу вважають нестабільність економіки країни, нерівні конкурентні умови ведення бізнесу в порівнянні з великим бізнесом (особливо під час пандемії коронавірусу COVID-19) та недосконалість законодавства.
Серед факторів, що негативно впливає на фінансовий стан підприємництва та на спроможність до розширення господарської діяльності є податкова політика. На жаль, створена в державі податкова система не дає змоги підприємствам отримувати належні доходи та використовувати їх для інноваційного розвитку. Крім того, недосконалість державної податкової політики стимулює непрозорість фінансів і приховування прибутків, інвестування їх в економіку країн з меншим податковим навантаженням. В результаті страждає як держава, так і підприємництво.
          Також,  більшість суб'єктів господарювання стикаються з проблемами недостатнього забезпечення комерційною нерухомістю та земельними ресурсами через обмежені можливості підприємств. Нерухомість та земельні ділянки під комерційні проєкти у ринкових умовах виступають як основа для будь-якого суб'єкта господарювання незалежно від виду діяльності та організаційних особливостей, проте підприємства вимушені постійно вирішувати проблеми нестачі чи відсутності корисної площі. Фінансово стійкі великі підприємства можуть оперативніше придбати комерційну нерухомість ніж малі та середні суб’єкти підприємницької діяльності, які частіше вимушені брати складські й офісні приміщення в оренду.
Враховуючи стрімкий розвиток ІТ-галузі, ще однією з проблем сьогодення, що стримує розвиток бізнесу, є недостатній кваліфікаційний рівень, як найманих працівників так і самих підприємців. В умовах сучасного швидкого старіння теоретичних знань, умінь та практичних навичок спроможність суб’єктів господарювання постійно здійснювати розвиток своїх працівників є одним з найважливіших факторів забезпечення конкурентоспроможності на ринку. Це потребує вкладень власних коштів, яких на жаль у підприємців не завжди вистачає.
Незмінною залишається ситуація з доступом до фінансово – кредитних ресурсів. Така ситуація зумовлена жорсткими вимогами банків при оформленні кредиту та високими ставками за користування кредитними ресурсами. Комерційні банки, у свою чергу, не поспішають розвивати відносини з малими підприємствами через підвищений ризик неповернення кредитів. Тому, переважна кількість підприємств реінвестують у розвиток бізнесу власні прибутки та інвестиції замовників підприємств.
Для вирішення деяких проблем бізнес-середовища, за результатами опитування, визначено та запропоновано декілька заходів, впровадження яких може позитивно вплинути на розвиток місцевого підприємництва.  Запропоновані варіанти не виключають один одного, і можуть виконуватися одночасно, або послідовно.

З метою дослідження сильних і слабких сторін малого та середнього підприємництва громади, а також їх можливостей і загроз застосовано метод SWOT аналізу.
SWOT аналіз
 
 
Сильні сторони (Strengths)
 
Слабкі сторони (Weaknesses)
  • Мобільність, швидка адаптивність, маневреність малого та середнього бізнесу.
  • Значний промисловий потенціал.
  • Вигідне географічне і транспортне положення.
  • Широкий асортимент продукції.
  • Розвинута інженерно – транспортна інфраструктура.
  • Значний потенціал для розвитку туристично – рекреаційної сфери.
  • Підвищена чутливість до економічних змін.
  • Відсутність ефективної інфраструктури підтримки підприємництва.
  • Недосконалість та нестабільність законодавчої бази.
  • Відсутність стартового капіталу для започаткування бізнесу.
  • Обмеженість доступу до фінансово – кредитних ресурсів та їх висока вартість.
  • Недостатність кваліфікованих професійних кадрів.
  • Низький рівень інноваційної діяльності в бізнесі.
  • Недостатня обізнаність підприємців з чинним законодавством, основами бізнесу та оподаткування, відсутність управлінського досвіду.
 
Можливості (Opportunities)
 
Загрози (Threats)
  • Розвиток туристичного потенціалу.
  • Потенціал для розвитку нових видів бізнесу, таких як ІТ-сфера та зелений туризм.
  • Доступ до нових ринків збуту.
  • Формування інфраструктури підтримки підприємництва.
  • Створення умов для сприяння реалізації підприємницької ініціативи сільським населенням.
  • Зацікавленість зовнішніх інвесторів громадою.
  • Проведення конкурсів бізнес – планів, ярмарок, виставок, визначення кращих підприємців громади.
  • Погіршення економічної та політичної ситуації в країні.
  • Коливання курсів валют, інфляція, зростання вартості енергоносіїв.
  • Брак державних та регіональних коштів для забезпечення фінансової підтримки суб’єктів підприємницької діяльності.
  • Доволі висока вартість та орендна плата на об’єкти нерухомості.
  • Недостатній темп росту доходів населення.
  • Залежність від монополістів – постачальників комунальних послуг.
 
ІІІ. Мета Програми
 
           Метою Програми є створення сприятливого підприємницького середовища в громаді, досягнення якого пов’язане з реалізацією пріоритетних напрямків і завдань, до числа яких відносяться: удосконалення нормативного регулювання сфери малого бізнесу, фінансово-кредитна підтримка, ресурсне забезпечення, формування інфраструктури підтримки підприємництва, підвищення ролі малого бізнесу у вирішенні соціальних проблем, збільшення внеску малого бізнесу в загальні обсяги виробництва, підвищення конкурентоздатності малого та середнього бізнесу, тощо.
          Досягнення визначеної мети потребує консолідації дій органів влади, бізнесу і громади, концентрації фінансових, матеріальних, інформаційних ресурсів, виробничого та наукового потенціалу, ресурсів суб’єктів  підприємництва та інфраструктури їх підтримки.
       
 
ІV. Перелік завдань (напрямів) і заходів Програми  та результативні показники
 
          Основним інструментом виконання завдань для досягнення поставлених цілей є ефективне партнерство між владою, представниками місцевого бізнесу та громадськості. Така взаємодія дасть можливість залучити якомога більше необхідних ресурсів, а отже – охопити широкий спектр соціальних, економічних, природоохоронних, інформаційно-комунікаційних та інших завдань, подолати умовні та реальні бар’єри й ефективно вирішувати важливі суспільні завдання.
     
          Відповідно до мети, цілі досягнення сформовано за наступними напрямами:
 
  1. Покращення бізнес-середовища
 
Істотна кількість перешкод, які стримують розвиток місцевого підприємництва, значною мірою стосується регуляторного середовища, що формується у результаті прийняття й реалізації відповідних рішень. Створення дієвих механізмів діалогу влади й бізнесу дозволить формувати місцеву політику з урахуванням інтересів бізнесу, а також залучати його до спільної реалізації певних проєктів. Крім того, такий діалог є передумовою зменшення корупції та відновлення взаємної довіри.
 
  1. Реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності
 
Високий регуляторний тиск на сьогоднішній день є одним із бар’єрів розвитку малого та середнього підприємництва. Зменшення регуляторного навантаження на суб’єктів малого та середнього підприємництва можливе шляхом перегляду діючих регуляторних актів Обухівської міської ради, внесення змін і доповнень та зменшення їх кількості.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 1.1.
 
1.1.1. Забезпечення планування діяльності з підготовки проєктів  регуляторних актів та їх оприлюднення у друкованих засобах  масової інформації, на відповідних веб-сайтах регуляторних органів
1.1.2. Виконання заходів з відстеження результативності діючих регуляторних актів та їх перегляд
1.1.3. Проведення відкритих обговорень проєктів регуляторних актів, які суттєво впливають на розвиток малого та середнього підприємництва, за участі представників місцевого бізнесу, ради підприємців, Координаційної ради з питань розвитку підприємництва при виконавчому комітеті Обухівської міської ради, тощо
1.1.4. Участь у навчальних та консультаційно-інформаційних  заходах  з питань регуляторної діяльності для  представників  новостворених  територіальних громад в рамках реалізації децентралізації прийняття рішень та дотримання вимог законодавства при їх  прийнятті
1.1.5. Ведення електронної бази чинних регуляторних актів
 
  1. Формування довіри між органами влади та бізнесом
 
Наявні механізми консультацій між бізнесом та владою потребують удосконалення в тому, щоб така взаємодія повною мірою була вигідною та відповідала потребам обох сторін. Разом з тим, забезпечення відкритості (прозорості) та передбачуваності діяльності влади є одним з інструментів покращення місцевого бізнес-середовища, індикатором ефективності діалогу влади й бізнесу та, у свою чергу, інструментом подолання корупції.
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 1.2.
 
1.2.1. Регулярне оприлюднення виконавчим комітетом міської ради звітів та іншої інформації про свою діяльність із розвитку малого та середнього підприємництва
1.2.2. Вдосконалення роботи офіційного сайту міської ради та його адаптація до потреб користувачів (в тому числі представників бізнесу)
1.2.3. Запровадження нових каналів комунікації між бізнесом та владою (наприклад, розсилки через електронну пошту), вдосконалення існуючих механізмів інформування підприємців про заходи та нормативно – правові акти, які впливають на діяльність малого та середнього підприємництва
1.2.4. Залучення представників місцевого бізнесу до участі у розробці програм та стратегій розвитку підприємництва
1.2.5. Створення механізму регулярних консультацій між бізнесом та владою у форматі круглих столів, робочих нарад, публічних обговорень тощо
 
  1. Розбудова ефективної інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва
 
Основна мета інституцій підтримки бізнесу полягає в наданні інформаційної, правової, технічної, фінансової та іншої підтримки суб’єктам підприємництва. Такі інституції можуть бути створені у різних організаційно – правових формах і здійснювати діяльність за багатьма напрямами, але їх спільними характеристиками є просування підприємництва як одного з видів економічної діяльності. Інституції підтримки підприємництва також відіграють важливу роль у гармонізації відносин між представниками влади та підприємницькою спільнотою у забезпеченні економічного зростання.
 
  1. Аудит розвитку місцевої інфраструктури підтримки бізнесу та попиту на послуги для бізнесу
 
Для досягнення Завдання 2.1 передбачається проведення аналізу, збір та обробка інформації щодо наявності суб’єктів і об’єктів підтримки підприємництва громади, формування бази даних (реєстрів) таких об’єктів, визначення балансу попиту і пропозицій на послуги для бізнесу.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 2.1.
 
2.1.1. Аналіз діяльності об’єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва
2.1.2. Аналіз потреб місцевого бізнесу в окремих елементах інфраструктури
 
2.2 Створення нових об’єктів бізнес-інфраструктури
 
Розбудова інфраструктури підтримки підприємництва забезпечить створення сприятливих організаційно-економічних умов для розвитку малого і середнього бізнесу громади та підвищення конкурентоздатності підприємств і компаній на ринку шляхом надання їм всебічної допомоги на всіх стадіях організації і функціонування.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 2.2.
 
2.2.1. Створення центру (асоціації, інкубатора) розвитку підприємництва та налагодження його співпраці з усіма зацікавленими сторонами
 
 
  1. Фінансово-кредитна підтримка малого та середнього підприємництва
 
Доступ до фінансових, у тому числі, кредитних ресурсів є одним із найважливіших чинників розвитку малого та середнього підприємництва. За результатами дослідження, 46% серед опитаних представників місцевого бізнесу вказують на низьку доступність до кредитів та занадто високі кредитні ставки. Враховуючи стан української банківської системи, на сьогоднішній день особливого значення набуває пошук та використання альтернативних джерел фінансування.
 
  1. Підвищення обізнаності підприємців щодо можливості залучення фінансових ресурсів
 
На сьогоднішній день в Україні діє значна кількість грантових програм, спрямованих на потреби малого та середнього бізнесу, але більшість вітчизняних підприємців не мають належного досвіду та навичок для участі в таких програмах. Інформування про наявні можливості та допомога в підготовці грантових і кредитних заявок є важливим інструментом залучення відповідних коштів та ресурсів для фінансування виробничо-комерційної діяльності вітчизняних малих та середніх підприємств.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 3.1.
 
3.1.1. Формування бази даних банківських установ, функціонуючих на території громади, з метою інформування представників малого та середнього підприємництва про наявні фінансові ресурси
3.1.2. Інформування представників бізнесу щодо можливостей доступу до альтернативних видів фінансово-кредитної підтримки (міжнародні грантові програми, програми технічної допомоги, системи лізингу, фандрайзингу, страхування інвестиційного ризику тощо)
3.1.3. Проведення конкурсу на часткове відшкодування з бюджету громади відсоткових ставок за кредитами, залученими суб’єктами малого і середнього підприємництва для реалізації бізнес – проєктів
 
  1. Активізація фінансово – кредитних та інвестиційних механізмів підтримки малого та середнього підприємництва
 
З метою підтримки підприємництва існує також практика застосування таких фінансових інструментів як надання одноразової допомоги по безробіттю для започаткування підприємницької діяльності та програми підтримки роботодавців, що передбачають отримання компенсацій витрат (як-то ЄСВ чи оплата праці) за умови створення роботодавцем нових робочих місць.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 3.2.
 
3.2.1. Надання фінансової підтримки незайнятому населенню через виплату одноразової допомоги по безробіттю для започаткування підприємницької діяльності
3.2.2. Компенсація роботодавцям витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування
 
  1. Полегшення доступу малому та середньому підприємництву до ресурсів
 
  1. Кадрове забезпечення
 
Труднощі розвитку малого та середнього підприємництва багато в чому зумовлені розривом між кваліфікацією та навичками, які майбутні фахівці отримують у процесі навчання, та реальними потребами бізнесу в цілому. Вирішення цієї проблеми можливе за умови розвитку партнерських зв’язків між освітніми установами та бізнесом. Для розробки заходів щодо ефективного використання та розвитку ринку праці громади планується проведення ряду профорієнтаційних заходів з учнівською молоддю громади.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 4.1.
 
4.1.1. Організація професійного навчання та перекваліфікація незайнятого населення для роботи в підприємницьких структурах
4.1.2. Проведення інформаційних семінарів «Як розпочати свій бізнес?» для незайнятого населення громади
4.1.3. Проведення профорієнтаційних заходів з учнівською молоддю громади (професіографічні екскурсії, конкурси професій, презентації роботодавців, презентації кращих практик ведення бізнесу тощо)
 
  1. Сприяння доступу до природних ресурсів та виробничих приміщень
 
Рівний доступ до природних ресурсів на основі зрозумілих та недискримінаційних правил стимулює розвиток суб’єктів малого та середнього бізнесу, які володіють значним потенціалом росту. Досить часто доступ до ресурсів обмежений браком інформації стосовно вільних земельних ділянок, площ виробничого призначення тощо. Наявність відповідної інформації у відкритому доступі розширить можливості підприємців, які планують створювати нові виробничі комплекси при виборі оптимального місцезнаходження такого об’єкту. Водночас це підвищить обізнаність підприємців у питаннях захисту своїх прав перед природними монополістами та частково захистить від нечесної конкуренції.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 4.2.
 
4.2.1. Проведення земельних торгів у формі аукціонів з продажу або набуття права оренди земельних ділянок та формування реєстру земельних ділянок, які передбачені для здійснення підприємницької діяльності
4.2.2. Прозора передача комунального майна суб’єктам малого та середнього підприємництва на умовах оренди, лізингу, викупу шляхом аукціонів
4.2.3. Забезпечення постійного оновлення бази даних щодо нежитлових приміщень, незавершеного будівництва, виробничих площ і невстановленого обладнання, які можуть бути передані в оренду та розміщення їх в засобах масової інформації і на відповідних сайтах в мережі Інтернет
4.2.4. Проведення приватизації об’єктів комунальної власності шляхом проведення аукціонів, викупу
 
  1. Сприяння виходу малого та середнього підприємництва на нові ринки
 
Вихід на нові ринкиє інструментом розширення попиту на продукцію та послуги, які надаються малим та середнім підприємництвом. Брак попиту є також одним із суттєвих перешкод ведення бізнесу. Вихід на нові ринки реалізується в двох основних формах, а саме: вихід на ринку суміжних галузей або сфер та вихід на ринки інших регіонів та країн.
 
  1. Залучення представників підприємництва до участі в державних закупівлях
 
            Популярним способом розширення ринку збуту є участь у публічних закупівлях, тобто у тендерах органів влади, громад, державних та комунальних підприємств та організацій. Ринок державних закупівель дає великі можливості для розвитку та розширення бізнесу і має низку переваг перед іншими інструментами збільшення збуту та розширення ринків, зокрема зменшує час на пошук споживача, забезпечує  сталий попит та чітко визначені умови конкуренції.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 5.1.
 
5.1.1. Залучення суб’єктів господарської діяльності громади до участі у тендерах на закупівлю товарів, робіт та послуг
 
  1. Сприяння виходу на ринки інших регіонів України та інших держав
 
Міжнародні ярмарки, семінари, форуми допомагають у пошуку інвесторів, готових підтримати вітчизняний бізнес, сприяють у розширенні бізнес – зв’язків, дають змогуотримати безпосередньо професійні консультації від спеціалістів інших підприємств та країн з питань підприємницької діяльності. Крім того, участь в таких заходах – це колосальний обмін досвідом, інформацією та технологіями
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 5.2.
 
5.2.1. Сприяння участі представників місцевого бізнесу в  міжрегіональних та міжнародних бізнес-форумах, семінарах, конкурсах, тренінгах, виставках  тощо
5.2.2. Інформування про можливості взаємодії з підприємствами інших регіонів України та інших країн
5.2.3. Підвищення рівня конкурентоспроможності місцевих товаровиробників
5.2.4. Оновлення каталогу продукції підприємств громади
 
  1. Розвиток підприємницької культури
 
Паралельно зі створенням сприятливого регуляторного клімату важливою складовою розвитку підприємництва є формування довіри малого та середнього підприємництва у громаді. Інструментом є покращення іміджу підприємництва. Громада має сприймати підприємництво як важливий чинник створення робочих місць, забезпечення потреб суспільства в товарах та послугах, а також наповнення місцевого бюджету. Формування позитивного іміджу підприємництва серед іншого вимагає самоорганізації підприємців та дотримання ними принципів соціальної відповідальності бізнесу.
 
  1. Покращення іміджу підприємництва
 
          Зростання масштабів міжнародної торгівлі та посилення конкуренції на регіональних та міжнародних ринках товарів і послуг призвели до посилення ролі формування іміджу компанії як чинника конкурентоспроможності та перспективного розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Наявність позитивного іміджу на підприємствах сприяє доступу до позикових коштів, залученню висококваліфікованих кадрів, налагодженню міцних партнерських відносин, довірі та розвитку державних структур, підвищенню лояльності споживачів до продукції, що випускається. Основним інструментами формування зовнішнього іміджу підприємств є зовнішні параметри, рекламні засоби, PR-заходи, фірмовий стиль тощо.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 6.1.
 
6.1.1. Організація заходів по відзначенню Дня підприємця
6.1.2. Виготовлення та розповсюдження презентаційних матеріалів про Обухівську міську територіальну громаду (буклети, стенди, журнали, брошури тощо)
6.1.3. Оновлення інформації у «Вікіпедія» про Обухівську міську територіальну громаду
 
  1. Активізація залучення окремих верств населення до підприємницької діяльності
 
        Сприяння розвитку молодіжного підприємництва з одного боку є інструментом вирішення проблеми молодіжного безробіття на території громади, а з іншого – створення передумов для розвитку підприємницької культури в майбутньому. Крім того, залучення молоді до підприємницької діяльності є одним із інструментів самореалізації молоді в економічній сфері. Розвиток жіночого підприємництва дозволить жінкам реалізувати власний потенціал, а також підвищити фінансову незалежність, що є одним із важливих факторів забезпечення гендерної рівності.
 
Заходи, спрямовані на реалізацію Завдання 6.2.
 
6.2.1. Проведення семінарів, тренінгів та навчальних курсів для молоді та жінок, які планують розпочати свою справу
6.2.2. Проведення спеціалізованих семінарів та тренінгів для учасників ООС (АТО) та внутрішньо переміщених осіб з питань започаткування власної справи
 
 
V. Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності
 
В наслідок реалізації заходів Програми очікується підвищення ролі малого та середнього підприємництва у соціально-економічному розвитку Обухівської міської територіальної громади, що в свою чергу сприятиме:
  • створенню сприятливих умов для започаткування нових та розвитку існуючих малих підприємств;
  • збільшенню надходжень до бюджету Обухівської міської територіальної громади за рахунок платників податків (фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб);
 
  • ефективній реалізації державної регуляторної політики;
 
  • розвитку ефективним, прозорим відносинам між владою та бізнесом;
 
  • покращенню інформаційного забезпечення суб’єктів малого підприємництва;
 
  • приросту створених суб’єктами малого  та середнього підприємництва робочих місць;
 
  • збільшенню кількості самозайнятого населення та залученню безробітних громадян та внутрішньо переміщених осіб до підприємницької діяльності;
 
  • підвищенню ділової активності населення; орієнтації підприємництва не тільки на сферу торгово-закупівельного бізнесу;
 
  • формуванню і розвитку в суспільному вихованні етики підприємництва, його соціальної відповідальності і, передусім, відповідальність перед громадою;
 
  • поліпшенню діяльності об’єктів інфраструктури підтримки малого і середнього підприємництва;
 
  • забезпечення розвитку малого і середнього бізнесу інноваційного спрямування.
 
  1. Моніторинг Програми та контроль за реалізацією заходів Програми
 
Моніторинг реалізації заходів Програми здійснюється щокварталу за встановленими показниками розвитку малого і середнього підприємництва. На основі моніторингу визначаються ефективність виконання Програми, причини невиконання та визначаються заходи, необхідні для  забезпечення кінцевих результатів виконання Програми.
Результати моніторингу враховуються під час розробки нової Програми на нові періоди.
Міська Програма розвитку малого і середнього підприємництва є складовою програми економічного і соціального розвитку міста та сіл міської ради.
Контроль за виконанням Програми здійснює міська Координаційна рада з питань розвитку підприємництва та управління економіки виконавчого комітету міської ради.
Відповідальні виконавці Програми щокварталу до 5 числа місяця, що настає за звітним періодом, надають управлінню економіки виконавчого комітету міської ради для узагальнення інформацію щодо реалізації заходів Програми та виконання показників діяльності суб’єктів малого і середнього підприємництва.
Узагальнена інформація періодично розглядається на засіданнях міської Координаційної ради з питань розвитку підприємництва.
За необхідністю Програма може бути скоригована рішенням Обухівської міської ради.
 
 
 
 
Секретар Обухівської міської ради                                             С.М.Клочко
                                                                    
 
 
 
Начальник управління економіки                                                А.М.Кондратюк   
                                                                        
 

Додаток до Програми
 
План заходів, які мають буди здійснені для досягнення результатів Програми розвитку малого і середнього підприємництва на території Обухівської міської територіальної громади на 2021 - 2022 роки
 
№ з/п Назва напрямку діяльності (пріоритети і завдання) Перелік заходів Програми Термін виконання заходу (роки) Виконавці Джерела фінансування Орієнтовні обсяги фінансування (вартість) тис.грн. Очікувані результати  
2021 2022  
1 2 3 4 5 6 7 8 9  
  1. Покращення бізнес-середовища
 
.
1.1
Реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності
 
1.1.1. Забезпечення планування  діяльності з підготовки  проектів  регуляторних актів  та їх оприлюднення  у  друкованих  засобах  масової інформації, на відповідних  веб-сайтах регуляторних органів До 15 грудня  кожного року Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Забезпечить прозорість діяльності виконавчого комітету Обухівської міської ради  
1.1.2.Виконання заходів з відстеження результативності діючих регуляторних актів та їх перегляд 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради, розробники регуляторних актів Вкладень коштів
не потребує
- - Надасть можливість виявити економічно недоцільні та неефективні регуляторні акти  
1.1.3.Проведення відкритих обговорень проєктів регуляторних актів, які суттєво впливають на розвиток малого та середнього підприємництва, за участі представників місцевого бізнесу, ради підприємців, Координаційної ради з питань розвитку підприємництва при виконавчому комітеті Обухівської міської ради, тощо 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради, рада підприємців при виконавчому комітеті міської ради, Координаційна рада з питань підприємництва при виконавчому комітеті міської ради, розробники регуляторних актів Вкладень коштів
не потребує
- - Взаємодія між органами місцевої влади, бізнесу та громадськістю, забезпечить гласність, прозорість та відкритість діяльності виконавчого комітету міської ради  
1.1.4.Участь у навчальних та консультаційно-інформаційних заходах з питань регуляторної  діяльності для представників  новостворених територіальних громад в рамках реалізації децентралізації прийняття рішень та дотримання  вимог  законодавства при їх  прийнятті. 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Надасть можливість підвищити кваліфікований рівень спеціалістів виконавчого комітету Обухівської міської ради  
1.1.5.Ведення електронної бази чинних регуляторних актів 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Забезпечить прозорість діяльності виконавчого комітету Обухівської міської ради  
1.2 Формування довіри між органами влади та бізнесом 1.2.1.Регулярне оприлюднення виконавчим комітетом міської ради звітів та іншої інформації про свою діяльність із розвитку малого та середнього підприємництва 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Забезпечить прозорість діяльності виконавчого комітету Обухівської міської ради  
1.2.2.Вдосконалення роботи офіційного сайту міської ради та його адаптація до потреб користувачів (в тому числі представників бізнесу) 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради, відділ інформаційно – аналітичного забезпечення та комунікації з громадськістю Вкладень коштів
не потребує
- - Забезпечить прозорість діяльності виконавчого комітету Обухівської міської ради. Підвищить рівень обізнаності представників місцевого бізнесу  
1.2.3.Запровадження нових каналів комунікації між бізнесом та владою (наприклад, розсилки через електронну пошту), вдосконалення існуючих механізмів інформування підприємців про заходи та нормативно – правові акти, які впливають на діяльність малого та середнього підприємництва 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради, відділ інформаційно – аналітичного забезпечення та комунікації з громадськістю Вкладень коштів
не потребує
- - Забезпечить прозорість діяльності виконавчого комітету Обухівської міської ради. Підвищить рівень обізнаності представників місцевого бізнесу.  
1.2.4.Залучення представників місцевого бізнесу до участі у розробці програм та стратегій розвитку підприємництва 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Взаємодія між органами місцевої влади, бізнесу та громадськістю, забезпечить гласність, прозорість та відкритість діяльності виконавчого комітету міської ради  
1.2.5.Створення механізму регулярних консультацій між бізнесом та владою у форматі круглих столів, робочих нарад, публічних обговорень тощо 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Підвищить рівень обізнаності представників місцевого бізнесу. Взаємодія між органами місцевої влади, бізнесу та громадськістю, забезпечить гласність, прозорість та відкритість діяльності виконавчого комітету міської ради  
2. Розбудова ефективної інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва  
2.1 Аудит розвитку місцевої інфраструктури підтримки бізнесу та попиту на послуги для бізнесу 2.1.1. Аналіз діяльності об’єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Сприятиме поінформованості підприємців громади  
2.1.2.Аналіз потреб місцевого бізнесу в окремих елементах інфраструктури 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Сприятиме поінформованості підприємців громади  
2.2 Створення нових об’єктів бізнес-інфраструктури 2.2.1.Створення центру (асоціації, інкубатора)  розвитку підприємництва та налагодження його співпраці з усіма зацікавленими сторонами 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради, Агенція регіонального розвитку Київської області Державний бюджет (Міністерство розвитку громад та територій України) 400,0 1600,0 Сприятиме створенню сприятливих умов для функціонування суб’єктів малого та середнього бізнесу. Інформаційно – консультативна  підтримка  підприємців громади  
3. Фінансово-кредитна підтримка малого та середнього підприємництва  
3.1 Підвищення обізнаності підприємців щодо можливості залучення фінансових ресурсів 3.1.1. Формування бази даних банківських установ, функціонуючих на території громади, з метою інформування представників малого та середнього підприємництва про наявні фінансові ресурси 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Сприятиме поінформованості підприємців громади  
3.1.2. Інформування представників бізнесу щодо можливостей доступу до альтернативних видів фінансово-кредитної підтримки (міжнародні грантові програми, програми технічної допомоги, системи лізингу, фандрайзингу, страхування інвестиційного ризику тощо) 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Сприятиме поінформованості підприємців громади  
3.1.3 Проведення конкурсу на часткове відшкодування з бюджету громади відсоткових ставок за кредитами, залученими суб’єктами малого і середнього підприємництва для реалізації бізнес – проєктів 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Бюджет громади - 50,0 Сприятиме розширенню можливостей підприємців в одержанні фінансових ресурсів  
3.2 Активізація фінансово – кредитних та інвестиційних
механізмів підтримки малого та середнього підприємництва
3.2.1. Надання фінансової підтримки незайнятому населенню через виплату одноразової допомоги по безробіттю для започаткування підприємницької діяльності 2021 - 2022 Обухівська міськрайонна філія Київського обласного центру зайнятості Кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття від 30,0 до 50,0 тис. грн. на 1 особу (залежить від розміру призначеної допомоги по безробіттю) від 30,0 до 50,0 тис. грн. на 1 особу (залежить від розміру призначеної допомоги по безробіттю) Дозволить започаткувати власну справу мешканцям громади з числа безробітних громадян  
3.2.2. Компенсація роботодавцям витрат у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування 2021 - 2022 Обухівська міськрайонна філія Київського обласного центру зайнятості Кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття  50% суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за 1 особу  50% суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за 1 особу Забезпечить сприятливі умови для започаткування та ведення власної справи  
4. Полегшення доступу малому та середньому підприємництву до ресурсів  
4.1 Кадрове забезпечення 4.1.1 Організація професійного навчання та перекваліфікація незайнятого населення для роботи в підприємницьких структурах 2021 - 2022 Обухівська міськрайонна філія Київського обласного центру зайнятості Вкладень коштів
не потребує
- - Підвищення кваліфікації кадрів для сфери підприємництва  
4.1.2.Проведення інформаційних семінарів «Як розпочати свій бізнес?» для незайнятого населення громади 2021 - 2022 Обухівська міськрайонна філія Київського обласного центру зайнятості Вкладень коштів
не потребує
- - Підвищення поінформованості щодо
започаткування власної справи, обговорення можливих ризиків
 
4.1.3.Проведення профорієнтаційних заходів з учнівською молоддю громади (професіографічні екскурсії, конкурси професій, презентації роботодавців, презентації кращих практик ведення бізнесу тощо) 2021 - 2022 Обухівська міськрайонна філія Київського обласного центру зайнятості Вкладень коштів
не потребує
- - Формування у молоді реального уявлення про перспективи власної зайнятості, сприяння розвитку підприємницької ініціативи серед молоді  
4.2 Сприяння доступу до природних ресурсів та виробничих приміщень 4.2.1.Проведення земельних торгів у формі аукціонів з продажу або набуття права оренди земельних ділянок та формування реєстру земельних ділянок, які передбачені для здійснення підприємницької діяльності 2021 - 2022 Земельний відділ  виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Формування стимулюючих механізмів ресурсної підтримки малого та середнього бізнесу  
4.2.2.Прозора передача комунального майна суб’єктам малого та середнього підприємництва на умовах оренди, лізингу, викупу шляхом проведення аукціонів 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Формування стимулюючих механізмів ресурсної підтримки малого та середнього бізнесу  
4.2.3.Забезпечення постійного оновлення бази даних щодо нежитлових приміщень, незавершеного будівництва, виробничих площ і невстановленого обладнання, які можуть бути передані в оренду та розміщення їх в засобах масової інформації і на відповідних сайтах в мережі Інтернет 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Формування стимулюючих механізмів ресурсної підтримки малого та середнього бізнесу  
4.2.4Проведення  приватизації об’єктів комунальної власності шляхом проведення аукціонів, викупу 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Формування стимулюючих механізмів ресурсної підтримки малого та середнього бізнесу  
5.  
5.1 Залучення представників підприємництва до участі в державних закупівлях 5.1.1. Залучення суб’єктів господарської діяльності громади до участі у тендерах на закупівлю товарів, робіт та послуг 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Надасть можливість підприємцям громади розширити внутрішні ринки збуту  
5.2 Сприяння виходу на ринки інших регіонів України та інших держав 5.2.1.Сприяння участі представників місцевого бізнесу в  міжрегіональних та міжнародних бізнес-форумах, семінарах, конкурсах, тренінгах, виставках  тощо 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень  коштів
не потребує
- - Надасть можливість підприємцям громади розширити внутрішні та зовнішні ринки збуту, інвестиційна підтримка підприємництва  
5.2.2.Інформування про можливості взаємодії з підприємствами інших регіонів України та інших країн 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Сприятиме поінформованості підприємців громади  
5.2.3.Підвищення рівня конкурентоспроможності місцевих товаровиробників 2021 - 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Вкладень коштів
не потребує
- - Надасть можливість підприємцям громади розширити внутрішні та зовнішні ринки збуту  
5.2.4. Оновлення каталогу продукції підприємств громади 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Бюджет
громади
- 5,0 Підтримка місцевого виробника  
6. Розвиток підприємницької культури  
6.1 Покращення іміджу підприємництва 6.1.1.Організація заходів по відзначенню Дня підприємця  2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради, рада підприємців при виконавчому комітеті міської ради, Обухівська організація Всеукраїнської асоціації жінок-підприємців «Жіночий Альянс» Бюджет
громади
- 5,0 Дозволить відзначити кращих представників бізнесу Обухівської громади  
6.1.2. Виготовлення та розповсюдження презентаційних матеріалів про Обухівську міську територіальну громаду (буклети, стенди, журнали, брошури тощо) 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Бюджет
громади
- 100,0 Створення позитивного іміджу громади, спрямованого на залучення інвестицій  
6.1.3.Оновлення інформації у «Вікіпедія» про Обухівську міську територіальну громаду 2022 Управління економіки виконавчого комітету Обухівської міської ради Бюджет
громади
- 3,0 Створення позитивного іміджу громади, спрямованого на залучення інвестицій  
6.2. Активізація залучення окремих верств населення до підприємницької діяльності 6.2.1.Проведення семінарів, тренінгів та навчальних курсів для молоді та жінок, які планують розпочати свою справу 2021 - 2022 Обухівська міськрайонна філія Київського обласного центру зайнятості Вкладень коштів
не потребує
- - Підвищить рівень самозайнятості серед жінок та молоді   
6.2.2.Проведення спеціалізованих семінарів та тренінгів для учасників ООС(АТО) та внутрішньо переміщених осіб з питань започаткування власної справи 2021 - 2022 Обухівська міськрайонна філія Київського обласного центру зайнятості Вкладень коштів
не потребує
- - Підвищить рівень самозайнятості серед внутрішньо переміщених осіб та учасників ООС(АТО)  
 
 
Секретар Обухівської міської ради                                                                         С.М.Клочко
 
 
 
Начальник управління економіки                                                                           А.М.Кондратюк