ОПИС ДОКУМЕНТУ

Доповідач:

Шевченко Людмила Миколаївна

Статус:

Прийнятий в цілому

Дата:

29.07.2025

ДРУК ПРОЄКТУ РІШЕННЯ

ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 27
Про запровадження системи енергетичного менеджменту у Обухівській міській територіальній громаді Обухівського району Київської області    

TSIGN
ОБУХІВСЬКА МІСЬКА РАДА
 КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
 
ВІСІМДЕСЯТА  СЕСІЯ ВОСЬМОГО СКЛИКАННЯ
Р  І  Ш  Е  Н  Н  Я
31 липня 2025 року                                                                     № - 80 – VІІІ
 
Про запровадження системи енергетичного менеджменту у Обухівській
міській територіальній громаді Обухівського району Київської області     
 
Керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про енергозбереження», постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 №1460 «Про впровадження систем енергетичного менеджменту», з метою впровадження системи енергетичного менеджменту в Обухівській міській Київської області, підготовки та впровадження заходів з підвищення ефективності енергоспоживання, а також зменшення видатків на оплату енергоносіїв,
 
ОБУХІВСЬКА  МІСЬКА  РАДА  ВИРІШИЛА  :
 
  1. Запровадити систему енергетичного менеджменту у Обухівській міській територіальній громаді Обухівського району Київської області.
  2. Затвердити Положення про систему енергетичного менеджменту у Обухівській міській територіальній громаді Обухівського району Київської області, згідно додатку 1.
  3. Затвердити Декларацію енергетичної політики Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області на період до 2030 року, згідно додатку 2.
  4. Затвердити план діяльності системи енергетичного менеджменту
виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області, згідно додатку 3.
  1. Керівникам управлінь, відділів, інших структурних підрозділів виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області, бюджетних установ, закладів, комунальних підприємств Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області , в термін до 31 серпня 2025 року:
- забезпечити впровадження енергетичного менеджменту відповідно до положення;
- призначити енергоменеджерів та відповідальних осіб за збір та внесення до системи енергомоніторингу інформації (таблиці Google) про фактичне споживання енергоносіїв на об’єктах бюджетної сфери;
- подати до відділу житлово-комунального господарства та транспорту управління капітального будівництва та експлуатаційних послуг виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області  відомості про визначених відповідальних осіб та їх контактні дані;
- вжити заходів щодо систематичності надання інформації про фактичне споживання енергоресурсів згідно Положення.

6. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Обухівської міської ради Володимира ЦЕЛЬОРУ та постійну комісію Обухівської міської ради з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, енергозбереження, транспорту, благоустрою, будівництва та архітектури.

 
 
Секретар Обухівської міської ради                                        Лариса ІЛЬЄНКО
        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Олег ГЛУЩЕНКО
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Додаток1
до рішення міської ради Київської області
від ___.07.2025року № _______
ПОЛОЖЕННЯ
про систему енергетичного менеджменту Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області
 
Загальна частина
 
1.       Положення про систему енергетичного менеджменту Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області     (далі – Положення про СЕМ) розроблено відповідно до Закону України «Про енергетичну ефективність» та постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2021 року №1460 «Про впровадження систем енергетичного менеджменту», є основним документом, що описує функціонування системи енергоменеджменту в муніципальному секторі громади.
2.       Методологічною основою розробки Положення про СЕМ є Національний стандарт України ДСТУ ISO 50001:2020, якій за нормами Закону України «Про енергетичну ефективність» визначає вимоги до систем енергоменеджменту, норми та підходи у сфері енергозбереження та підвищення енергоефективності.
3.       Функціонування системи енергоменеджменту базується на реалізації циклу постійного покращення «Плануй-Дій-Перевіряй-Покращуй» (Plan-Do-Check-Act, PDCA) та передбачає включення енергоменеджменту в повсякденну організаційну практику.
Основні поняття:
 
4.       Система енергетичного менеджменту (або енергоменеджменту) – це система управління енергетичною інфраструктурою територіальної громади для скорочення витрат на енергоносії, яка спирається на муніципальну політику у питаннях використання енергоресурсів, має власні цілі та завдання, відповідну організаційну структуру, кадрове та інформаційне забезпечення, особливі процедури планування, впровадження, оцінки діяльності у сфері енергоспоживання.
Енергоменеджер громади – менеджер (фахівець) з організації ефективного використання енергії, що працює у відділі житлово-комунального господарства та транспорту управління капітального будівництва та експлуатаційних послуг Обухівської міської ради Київської області.
Енергоменеджер установи/будівлі – особа, що призначена керівником установи відповідальною за функціонування системи енергоменеджменту на закріплених за нею об’єктах.
Базовий рівень енергоспоживання – кількісний показник, що дає основу для оцінки рівня досягнутої енергоефективності.
Об’єкти енергоменеджменту – бюджетна установа/ комунальна установа, що входять в систему енергетичного менеджменту незалежно від підпорядкування та повністю або частково фінансується за кошти бюджету Обухівської міської територіальної громади.
Об’єкт бюджетної сфери – будівля, приміщення, що утримуються за рахунок коштів селищного бюджету або за рахунок коштів комунальних установ, підприємств і організацій та відповідно на які витрачаються паливно-енергетичні ресурси.
Суб’єкти енергоменеджменту – керівництво громади, посадові особи, які працюють у селищній раді, керівники відділів, управлінь та інших створюваних селищною радою виконавчих органів, у підпорядкуванні (координації) яких знаходяться об’єкти енергоменеджменту, енергоменеджери об’єктів енергоменеджменту.
Невідповідність – невиконання вимог системи енергоменеджменту, зафіксованих у документах системи енергоменеджменту.
Коригувальна дія – дія, яка виконується щоб усунути причини виявленої невідповідності та запобігти її повторному виникненню.
Муніципальні установи – установи, заклади та підприємства, що є комунальною власністю або знаходяться у підпорядкуванні виконавчих органів місцевого самоврядування.
5.       Основні скорочення:
ЕМ – енергетичний менеджмент (або енергоменеджмент),
СЕМ – система енергоменеджменту,
МТГ -  міська територіальна громада.
 
Мета та основні завдання системи енергоменеджменту
 
6.       Метою системи енергоменеджменту є створення та подальше функціонування управлінських механізмів в сфері енергетичного функціонування громади, які повинні забезпечувати наступні завдання:
− підвищення ефективності використання всіх видів енергоресурсів та природних ресурсів;
− скорочення використання бюджетних коштів на придбання енергоресурсів внаслідок енергоефективних та енергоощадних заходів;
− залучення інвестицій у процеси технологічної та енергоефективної модернізації інфраструктури громади;
− покращення якості надання енергетичних та комунальних послуг;
− налагодження енергоефективної експлуатації будівель;
− скорочення викидів парникових газів, розвиток екологічно орієнтованої економіки та підвищення якості життя;
− формування ощадної поведінки у споживачів енергетичних послуг;
− впровадження системи стимулювання ощадного використання енергоресурсів на всіх рівнях управління.
 
Об’єкти та межі системи енергоменеджменту
 
7.       В рамках СЕМ проводиться щоденний контроль за енергоспоживанням будівель та фіксуються наступні показники:
-         температура повітря в обраних внутрішніх приміщеннях (мінімальна, максимальна, середня, і додаткові контрольні точки замірів (за потреби));
-         вода холодна;
-         вода гаряча;
-         електрична енергія;
-         теплова енергія;
-         газ.
8.       З метою забезпечення стратегічного планування та моніторингу реалізації заходів «Плану дій сталого енергетичного розвитку та клімату» проводиться збір показників загального енергоспоживання у розрізі груп (секторів) основних кінцевих споживачів громади та інформації стосовно генерації енергії на території громади. Збір інформації проводиться кожні 2 роки.
 
Організаційна структура системи енергоменеджменту
 
9.       В організаційну структуру системи енергетичного менеджменту Обухівської міської територіальної громади входять комунальні установи, підприємства та заклади, енергоспоживання яких повністю або частково фінансується за кошти бюджету міської ради.
10.     Основні ланки організаційної структури системи енергетичного менеджменту:
-         керівництво громади – заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, що є головним енергоменеджером громади і є відповідальним за функціонування СЕМ. Визначає енергетичну політику, цілі та завдання СЕМ.
-         енергоменеджер громади – головний спеціаліст відділу житлово-комунального господарства та транспорту управління капітального будівництва та експлуатаційних послуг Обухівської міської ради Київської області.    
-         керівники установ та закладів – виконують керуючу функцію з реалізації заходів СЕМ в межах підрозділу, що знаходиться в їхньому підпорядкуванні.
-         енергоменеджери установ – залучені у процес енергомоніторингу, безпосереднього контролю за енергоспоживанням, виконують контроль експлуатаційного стану будівель.
-         особи, відповідальні за внесення інформації щодо обсягів спожитої теплової енергії, електричної енергії, газу, холодної, гарячої води, інших видів енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг, умов мікроклімату в будівлях до системи автоматизованого збору інформації про споживання енергії (енергоносіїв) і комунальних послуг (далі – відповідальні особи) у будівлі установи.
 
Функціональні обов’язки персоналу, що залучений до функціонування СЕМ
 
11.     Вище керівництво громади в межах СЕМ представлено заступником міського голови, що є відповідальним за впровадження та функціонування СЕМ.
Основні функції вищого керівництва:
-         створення, впровадження та всебічне забезпечення енергетичної політики громади;
-         визначення конкретних цілей та завдань з підвищення енергоефективності;
-         визначення меж впровадження системи енергоменеджменту;
-         надання ресурсів, необхідних для створення, впровадження, підтримки та постійного вдосконалення системи енергетичного менеджменту;
-         координація роботи задіяних структурних підрозділів виконавчих органів громади, муніципальних установ та підприємств в межах системи енергоменеджменту;
-         контроль загального стану споживання енергоресурсів об’єктами бюджетної сфери та реалізації проєктів з підвищення ефективності енергоспоживання;
-         аналіз ефективності функціонування системи енергоменеджменту громади;
-         представницька діяльність з метою популяризації діяльності та досягнень громади в сфері енергоефективності і енергоменеджменту;
-         промоція енергоменеджменту, як інструменту покращення енергоефективності.
12.     Функціональні обов’язки енергоменеджера громади :
-         забезпечує запровадження і функціонування системи енергетичного менеджменту в міській територіальній громаді;
-         аналізує дані про виробництво і споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг на території Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області на об’єктах енергоменеджменту;
-         розраховує базові рівні споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг;
-         забезпечує створення, наповнення та функціонування бази даних будівель територіальної громади;
-         забезпечує розрахунок цілей сталого енергетичного розвитку міської територіальної громади, інших цілей;
-         готує рекомендації з забезпечення сталого енергетичного розвитку міської територіальної громади;
-         здійснює комплекс заходів, спрямованих на розроблення та запровадження плану діяльності системи енергетичного менеджменту, Декларації енергетичної політики, місцевого енергетичного плану, середньострокової місцевої цільової програми на виконання місцевого енергетичного плану, інших документів щодо сталого енергетичного розвитку;
-         формує та забезпечує оприлюднення щорічних звітів щодо виробництва і споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг на території міської територіальної громади;
-         забезпечує контроль стану виконання розпоряджень міського голови, які стосуються питань запровадження і функціонування системи енергетичного менеджменту, енергомоніторингу, реалізації проєктів сталого енергетичного розвитку на території міської територіальної громади;
-         аналізує та сприяє залученню доступних джерел позабюджетного фінансування заходів із забезпечення сталого енергетичного розвитку;
-         приймає участь у розробці Програми енергоефективності та енергоменеджменту, комплексних заходів та програм, проєктів рішень міської ради, виконавчого комітету, розпоряджень міського голови, інших нормативних документів з питань енергоефективності та сприяння їх подальшому впровадженню на території Обухівської міської територіальної громади;
-         організація та проведення заходів з підготовки та підвищення кваліфікації працівників у сфері енергоменеджменту та енергоефективності.
13. Функціональні обов’язки керівників установ та закладів об’єктів енергоменеджменту:
-         організація роботи щодо ефективного споживання енергоносіїв та ведення енергомоніторингу на об’єктах бюджетної сфери, які знаходяться у них на балансі та перебувають в оперативному управлінні;
-         призначення енергоменеджерів та відповідальних осіб підпорядкованої їм установи/закладу (далі енергоменеджер установи) відповідальних за збір та внесення до системи енергомоніторингу інформації (таблиці Google) про споживання енергоносіїв на об’єктах бюджетної сфери, відповідно до встановлено режиму фіксації даних енергоспоживання, а також за дотримання дисципліни енергоспоживання;
-         передача інформації про енергоменеджера установи до енергоменеджера громади із зазначенням необхідних реквізитів та контактів (назва структурного підрозділу, П.І.Б, посада, номери стаціонарного та мобільного телефонів, електронна адреса);
-         забезпечення внесення відповідних змін та доповнень до посадових інструкцій призначених осіб, в частині виконання функцій енергоменеджерів установи, визначених даним Положенням;
-         визначення осіб, які виконують обов’язки енергоменеджера, на період відсутності призначених енергоменеджерів для забезпечення безперервності функціонування системи енергомоніторингу;
-         здійснення контролю за виконанням енергоменеджерами установ покладених на них функцій;
-         забезпечення робочих місць енергоменеджерів установ необхідним обладнанням із доступом до мережі Інтернет для внесення даних щодо споживання енергоресурсів та внутрішніх температур до системи енергомоніторингу (таблиці Google);
-         проведення щомісячного аналізу ефективності використання енергетичних ресурсів у відношенні до аналогічного періоду минулого року;
-         проведення аналізу, перевірки і вживання заходів щодо усунення розбіжностей показників у виставлених рахунках до показників фактичного споживання енергетичних ресурсів, в разі їх виникнення;
-         на підставі розрахованих головним розпорядником коштів планових обсягів споживання енергоресурсів (енергоносіїв) формує потребу в коштах на оплату енергоресурсів на наступний рік.
13.     Функціональні обов’язки енергоменеджерів установ.
-         облік лічильників енергоресурсів та води в будівлі(ях) та внесення відповідних даних до системи енергомоніторингу (таблиці Google);
-         ведення моніторингу споживання енергоресурсів у будівлях відповідно до Порядку ведення енергомоніторингу та контролю внутрішніх температур у будівлях комунальних установ, підприємств та організацій;
-         фіксація (моніторинг) внутрішньої температури у приміщеннях будівлі(ях) протягом календарного року відповідно до вимог Порядку ведення енергомоніторингу та контролю внутрішніх температур у будівлях комунальних установ, підприємств та організацій;
-         проведення аналізу за наявності розбіжностей у виставлених рахунках з показниками фактичного споживання енергетичних ресурсів та вжиття заходів щодо їх усунення;
-         щомісяця фіксація даних стосовно середньомісячної кількості присутніх у будівлі(ях):
-         кількості присутніх дітей в закладах освіти, відвідувачів (заклади культури, спорту тощо),
-         загальної кількості присутніх людей (разом із штатними працівниками).
-         щомісячну фіксацію даних про помісячні заплановані показники споживання енергоресурсів та водні ресурси;
-         щомісячну фіксацію даних щодо діючих тарифів на енергоносії;
-         щоквартальні огляди стану будівель підконтрольних об’єктів та визначення проблемних місць за результатами оглядів;
-         виявлення фактів надмірних витрат енергоресурсів та води, оперативне реагування на аварії, пошкодження, несанкціоноване використання енергоресурсів;
-         енергоефективна експлуатація енергетичного обладнання;
-         ведення реєстру енергоспоживаючого та енергогенеруючого обладнання;
-         розроблення пропозицій щодо реалізації заходів з енергоощадності та енергоефективності;
-         забезпечення постійного зберігання технічної документації та технічних паспортів, планів на будівлю та на обладнання систем забезпечення будівлі (системи опалення, електропостачання, водопостачання, вентиляції тощо). Зазначені документи можуть надаватися за потреби технічним спеціалістам та енергоменеджерам за умови її повернення у встановлений строк;
-         за результатами кожного місяця, до 5 числа місяця наступного за звітним, підготовка та надання керівнику установи звіту щодо запланованого та фактичного споживання енергетичних ресурсів з наданням пояснень в разі наявних відхилень показників енергоспоживання від запланованих;
-         енергоменеджери установ проходять навчання з покращення знань щодо енергоефективності та експлуатації енергосистем будівель.
14.     Відповідальна особа:
-         вносить в систему автоматизованого збору інформації (таблиці Google)  про споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг інформацію щодо обсягів спожитої теплової енергії, електричної енергії, газу, холодної, гарячої води, інших видів енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг, умов мікроклімату в будівлі або передає енергоменеджеру відповідної установи,  та енергоменеджеру громади такі дані у разі відсутності або несправності даної системи;
-         повідомляє енергоменеджера установи та енергоменеджера громади про виникнення аварійних ситуацій;
-         слідкує за дотриманням інструкцій з ефективного використання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг в будівлі.
 
Планування в системі енергоменеджменту
 
15.     Енергетичне планування реалізується в трьох часових діапазонах – довгострокове (10 років та більше), середньострокове (3-7 років) та короткострокове (1 рік). Енергетичне планування міської ради реалізується у документі «Про затвердження Муніципального енергетичного плану (МЕП) Обухівської міської територіальної громади до 2030 року». Середньо-строкове і короткострокове енергетичне планування реалізується у наступних документах:
-         План діяльності СЕМ. У документі планується діяльність у рамках СЕМ громади на 3 роки. Документ розробляється енергоменеджером громади і затверджується виконавчим комітетом Обухівської міської ради Київської області.
-         Цільова бюджетна програма з енергоефективності та енергоменеджменту. Документ розробляється згідно методики програмно-цільового методу у бюджетному процесі.
-         Базові рівні споживання енергоресурсів для об’єктів бюджетної сфери. Методика розробки та форма документу представлені у документі «Методика розробки базових рівнів споживання енергоресурсів та води для об’єктів бюджетної сфери».
16.     При плануванні впровадження заходів з підвищення ефективності енергоспоживання виконуються наступні види діяльності:
-         аналіз ефективності енергоспоживання об’єктів бюджетної сфери на основі результатів енергомоніторингу та енергетичних обстежень/енергоаудитів;
-         підготовка технічних завдань та оцінка вартості впровадження проектів з підвищення ефективності енергоспоживання;
-         збір та аналіз даних з впровадження заходів, що можуть мати вплив зі зниження енергоспоживання (капітальних та поточних ремонтів, реконструкцій тощо) об’єктів бюджетної сфери.
Інвентаризація об’єктів енергоспоживання
 
17.     Інвентаризація муніципальних об’єктів енергоспоживання (будівлі та споруди), та транспортних засобів виконується на початку діяльності системи енергоменеджменту.
18.     В наступні періоди за необхідності (за результатами проведення енергоаудитів та енергоефективних заходів, в разі реконструкцій об’єкту, зміни режиму експлуатації), вносяться зміни в інвентаризаційний перелік. Метою інвентаризації об’єктів енергоспоживання є складання їх переліку із зазначенням наступної інформації:
-         типів енергоресурсів, що споживаються,
-         переліку лічильників комерційного та технічного обліку енергоресурсів та води,
-         технічні характеристики об’єкту, що впливають на рівень енергоспоживання (наприклад, опалювальна площа, кількість поверхів, рік введення в експлуатацію, клас енергоефективності та інші),
-         експлуатаційні характеристики об’єкту, така як кількість персоналу та користувачів будівлі (учнів, пацієнтів, відвідувачів, інше), режим роботи.
Енергетичний аналіз
 
19.     Енергетичний аналіз проводиться із застосуванням розрахунків або з використанням спеціалізованого програмного забезпечення на основі даних енергомоніторингу, результатів енергетичних обстежень та енергоаудитів (або енергетичної сертифікації).
20.     За допомогою енергетичного аналізу визначаються:
-         базовий стан об’єктів енергоспоживання,
-         базові та планові показники ефективності енергоспоживання,
-         ефективність використання енергоресурсів бюджетними об’єктами енергоспоживання,
-         енергетичні та фінансові показники, рівень скорочення викидів СО2, досягнуті в результаті впровадження заходів з підвищення ефективності енергоспоживання
-         перелік будівель, що потребують першочергового поглибленого аналізу та/або впровадження заходів з підвищення ефективності енергоспоживання,
-         інші показники, що потрібні для аналізу ефективності енергоспоживання.
21.     Результати енергетичного аналізу надаються заступнику міського голови, що є відповідальним за функціонування СЕМ.
22.     Для розрахунку базового рівня енергоспоживання, який використовується для визначення економії коштів, що виникла в результаті функціонування системи енергетичного менеджменту використовується «Методика розрахунку базових рівнів споживання енергоресурсів та води для об’єктів бюджетної сфери».
Впровадження та функціонування заходів з підвищення ефективності енергоспоживання
 
23.     Підготовка необхідної економічної та технічної аналітичної інформації відбувається з використанням наступних даних:
-         дані енергомоніторингу про енергоспоживання, внутрішні за зовнішні температури, та дані неенергетичних параметрів, що впливають на обсяги енергоспоживання,
-         енергоаудити та енергетичні сертифікати будівель,
-         результати енергетичних обстежень,
-         фінансова інформація щодо обсягів можливого співфінансування,
-         технічна та економічна інформація від експертного середовища щодо можливостей реалізації рекомендованих заходів та доступних фінансових моделей.
24.     За потреби працівники інших структурних підрозділів, установ, закладів та комунальних підприємств надають енергоменеджеру громади необхідну допомогу в зборі потрібної інформації.
Контроль за ефективністю впровадження заходів
 
25.     Забезпечення ефективності впровадження заходів включає:
-         контроль за реалізацією технічних заходів на етапах розробки проектної документації, виконання монтажних та пусконалагоджувальних робіт, подальшого обслуговування (за потреби);
-         контроль за показниками енергоспоживання до та після реалізації заходів з підвищення ефективності енергоспоживання;
-         оцінювання ефективності вкладення коштів в енергоефективні заходи та функціонування системи енергоменеджменту;
-         організацію сервісного обслуговування енергетичного обладнання, в тому числі підготовку інструкцій та регламентів для персоналу та сервісних компаній.
26.     Результати впровадження заходів з енергоефективності і клімату фіксуються енергоменеджером громади у переліку заходів з підвищення енергоефективності.
 
Моніторинг енергоспоживання та впровадження організаційних заходів
 
27.     Основними задачами моніторингу енергоспоживання є:
-         збір даних про фактичне споживання енергоресурсів;
-         збір даних про параметри мікроклімату в будівлях (внутрішню температуру, вологість, вміст СО2 та ін.);
-         збір даних про фактори, які впливають на рівень споживання енергоресурсів;
-         вчасне виявлення випадків перевитрат енергоресурсів, аварійних ситуацій та недотримання нормативних умов перебування відвідувачів та персоналу;
-         визначення фактичного рівня місячного, річного та сезонного (опалювальний сезон) енергоспоживання об’єктів бюджетної сфери;
-         визначення фактичного рівня досягнутої економії в результаті впровадження заходів з підвищення ефективності енергоспоживання;
-         контроль за ефективністю експлуатації будівель і інженерних систем;
-         створення підґрунтя для впровадження стимулювання ощадного енергоспоживання у шляхом.
28.     Для забезпечення достовірності даних по споживанню енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг на території міської територіальної громади, а також виявлення випадків відхилення споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг енергоменеджери установ, об’єктів енергоменеджменту:
1) складають перелік вузлів комерційного обліку (приладів, засобів обліку, лічильників, засобів вимірювальної техніки) (далі – прилади обліку) енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг. Інформація про прилади обліку має містити:
- серійний номер;
- тип приладу обліку;
- характеристику споживачів, що споживають за ним;
- інформацію про субабонентів, що споживають за ним;
- вид енергії (енергоносія), комунальної послуги, який обліковується;
- коефіцієнт трансформації (за наявності вказується у технічному паспорті на прилад обліку та/або безпосередньо на самому приладі);
- дату останньої та наступної повірки.
2) забезпечують систематичний збір показників:
- усіх приладів обліку, в тому числі усіх лічильників орендаря (за наявності);
- середньої температури у приміщеннях;
- мікроклімату;
3) забезпечують внесення зібраних даних до системи автоматизованого збору інформації (таблиці Google)  про споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг або їх передачу енергоменеджеру громади у разі відсутності або несправності даної системи;
4) проводять оперативний контроль за споживанням енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг.
В разі відхилення споживання до 10% від середньостатистичного значення протягом двох робочих днів з’ясовують причину відхилення. Після виявлення причини відхилення проводять дії для недопущення виникнення подібних ситуацій у майбутньому.
В разі відхилення споживання від 10 до 20% від середньостатистичного значення протягом одного робочого дня з’ясовують причину відхилення, проводять оперативні дії з усунення надмірного споживання та повідомляють керівника виконавчого органу або об’єкту енергоменеджменту.
В разі відхилення споживання більше ніж на 20% від середньостатистичного значення проводять дії з негайного (протягом 2 годин) з’ясування причини відхилення, вживають заходи з усунення надмірного споживання та повідомляють керівника виконавчого органу або об’єкту енергоменеджменту, енергоменеджера громади. При необхідності здійснюють особисте відвідування об’єкту із залученням сторонніх профільних спеціалістів за погодженням з керівником вищого рівня. У випадку неможливості усунення аномального споживання власними силами, негайно повідомляють керівника установи або об’єкту енергоменеджменту та енергоменеджера громади.
5)       інформують енергоменеджера громади про зміну технічних характеристик об’єктів споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг та інфраструктури, а також про зміну юридичної адреси установ, зняття (ремонт, повірку, заміну) приладів обліку енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг із зазначенням дат початку та кінця робіт.
29.     Систематичний збір інформації передбачає зняття показників усіх приладів обліку, через які відбувається постачання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг до об’єкту енергомоніторингу. Зняття показників приладів обліку має відбуватися:
-         кожного робочого дня о 10:00, якщо збір показників відбувається у ручному режимі;
-         щогодини (кожного календарного дня), якщо збір показників відбувається в автоматизованому режимі (онлайн-режимі).
 
 
 
Поліпшення функціонування системи енергоменеджменту
 
30.     Основним звітним документом по роботі системи енергоменеджменту є звіт з виконання Плану дій системи енергоменеджменту, якій формується енергоменеджером громади до 25 січня за результатами роботи за попередній рік. Як додаток до звіту надається детальний звіт з енергоспоживання, аналіз ефективності енергоспоживання об’єктів енергоменеджменту.
31.     За результатами поточного року енергоменеджером громади до 15 вересня формуються рекомендації з проведення першочергових енергоефективних заходів, які розглядаються керівництвом громади, та за висновками враховуються у планах на наступний рік.
Стимулювання ощадного споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг
 
32.     Енергоменеджер громади щороку готує та подає головному енергоменеджеру громади пропозиції щодо використання зекономлених у результаті функціонування системи енергетичного менеджменту коштів для реалізації заходів із забезпечення сталого енергетичного розвитку у наступних періодах.
33.     З метою забезпечення ощадного споживання енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг в громаді запроваджується система матеріального стимулювання енергоефективної поведінки осіб, що задіяні в системі енергетичного менеджменту.
34.     Механізм використання коштів описаний в Положенні про використання економії коштів, що виникла в результаті функціонування системи енергетичного менеджменту в органі державної влади, затвердженого постановою КМУ від 23.12.2021 №1460.
Внесення змін до документів СЕМ
 
35.     Зміни в документи СЕМ вносяться для покращення діяльності системи енергоменеджменту:
-         для врахування набутого досвіду з покращення енергоефективності,
-         для фіксації змін у діяльності СЕМ, що фактично відбулися,
-         для врахування зміни в структурі муніципальних органів,
-         у зв’язку з оновленням стандарту ISO 50 0001,
-         у зв’язку зі зміною нормативної бази.
36.     Основні документи СЕМ (Положення про СЕМ, Порядок ведення енергомоніторингу, інші методики та положення) можуть переглядатися щороку, але не рідше ніж 1 раз на 4 роки.
37.     Стратегічні документи СЕМ громади (Декларація енергетичної політики, МЕП, концепції та інше) переглядаються у відповідності до встановленого для них графіку дії та оновлення.
Навчання в сфері енергетичного менеджменту
 
38.     Для досягнення цілей функціонування системи енергетичного менеджменту забезпечується регулярне навчання осіб, що задіяні в системі енергетичного менеджменту, спрямоване на підвищення якості професійних навичок, сучасного економічного мислення, вміння аналізувати та планувати, забезпечення високої продуктивної праці та досягнення максимальної економії енергії (енергоносіїв) та комунальних послуг.
39.     Протягом періоду роботи енергоменеджер громади та представник керівництва, що є відповідальним за функціонування СЕМ, постійно підвищують свою кваліфікацію, беручі участь у вебінарах, семінарах та конференціях, набувають практичного досвіду під час візитів на майданчики під час реалізації проєктів в інших громадах та завдяки участі в проєктах загальноукраїнського та міжнародного рівня.
40.     Енергоменеджери установ проходять обов’язкове навчання щодо енергоменеджменту та навичок з енергоефективності щороку, а також беручи участь у проєктах громади з підвищення енергоефективності.
Відповідальність
 
41.     Відповідальність за належне функціонування системи енергетичного менеджменту в Обухівській міські раді Київської області покладається на енергоменеджера громади.
42.     Відповідальність за дотримання вимог цього Положення профільними підрозділами, об’єктами енергоменеджменту покладається на їх керівників.
43.     Структурний підрозділ енергоменеджменту, керівники профільних підрозділів, енергоменеджери об’єктів енергоменеджменту несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання обов’язків, визначених цим Положенням, згідно з чинним законодавством України.
44.     Керівники профільних підрозділів, енергоменеджери установ та об’єктів енергоменеджменту, особи, що є відповідальними за внесення даних, несуть відповідальність за достовірність та своєчасність внесення показників приладів обліку до системи енергомоніторингу та належне виконання покладених на них обов’язків згідно із цим Положенням та чинним законодавством України.
 
Заступник міського голови                                            Володимир ЦЕЛЬОРА
 
 
 
 
Додаток2
до рішення сесії Обухівської міської ради Київської області
від _________2025 року № _______
 
Декларація енергетичної політики
Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області на період до 2030 року
 
Обухівська міська рада Київської області визначає діяльність у сфері енергоменеджменту та енергоефективності одним з пріоритетним напрямком розвитку територіальної громади. Громада проводить діяльність з енергоменеджменту та покращення енергоефективності муніципальних об’єктів відповідно до Закону України «Про енергетичну ефективність».
Метою реалізації енергетичної політики Обухівської міської територіальної громади Обухівського району Київської області є покращення енергоефективності, скорочення викидів СО2, зменшення об’ємів споживання природного газу, водних ресурсів, електричної та теплової енергії, збільшення використання ВДЕ та вторинної енергії, покращення екологічної ситуації та адаптованості до кліматичних змін у громаді, зменшення фінансового навантаження на оплату енергоресурсів.
Для досягнення цієї мети міська рада забезпечує проведення діяльності у громаді за наступними напрямками:
  • впровадження та постійний розвиток системи енергетичного менеджменту;
  • ведення щоденного моніторингу споживання енергоресурсів;
  • складання рейтингу будівель за показником питомого споживання енергії (бенчмаркинг);
  • проведення енергоаудитів та енергетична сертифікація муніципальних будівель, що мають найгірші показники енергоефективності;
  • підвищення ефективності використання енергоресурсів;
  • підготовка проєктів та залучення інвестицій у термомодернізацію будівель, інженерних мереж, обладнання систем тепло- та водопостачання, електрообладнання установ;
  • збільшення використання відновлюваних джерел енергії, в тому числі розвиток генерації електроенергії за допомогою СЕС;
  • покращення екологічної ситуації та адаптація до кліматичних змін у громаді;
  • формування в населення громади екологічної свідомості та бережливого ставлення до використання енергоресурсів;
  • популяризація енергоефективних та енергоощадних заходів серед населення громади.
Обухівська міська рада Київської області при проведенні нового будівництва, реконструкцій, модернізацій, капітальних ремонтів тощо сприяє впровадженню енергоефективних рішень, застосуванню енергоефективних матеріалів та обладнання, створює в територіальній громаді сприятливі умови для використання новітніх енергоефективних технологій для генерації та споживання енергетичних та природних ресурсів.
Декларація затверджується на період з 2025 до 2030 року та підлягає наступному перегляду з метою відповідності законодавству.
Інформація про затвердження та перегляд Декларації доводиться до відома всіх працівників виконавчих органів, керівників комунальних установ, закладів та підприємств Обухівської міської ради Київської області.
 
 
Заступник міського голови                                            Володимир ЦЕЛЬОРА
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Додаток 3
до рішення сесії
Обухівської міської ради Київської області
від ___ липня 2025 року № 
 
ПЛАН
діяльності системи енергетичного менеджменту
виконавчого комітету Обухівської міської ради Київської області
 
№ з/п Зміст заходу Терміни виконання Відповідальні виконавці Примітка
1   2 3 4
1. Призначення енергоменеджерів установ та відповідальних осіб за проведення моніторингу споживання енергетичних ресурсів у будівлях, в яких знаходяться апарат управління  структурні підрозділи виконавчого комітету, комунальні підприємства та комунальні заклади Обухівської міської ради Київської області ІІІ квартал 2025 Керівники установ, відділів, підприємств  
2. Визначення показників енергетичних і експлуатаційних характеристик будівель, в яких знаходяться апарат управління та структурні підрозділи виконавчого комітету, комунальні підприємства та комунальні заклади Обухівської міської ради  Київської області ІІІ-ІV квартал 2025 Енергоменеджер  
3. Запровадження моніторингу споживання енергетичних ресурсів ІІІ квартал 2025 року Енергоменеджер  
4. Збір інформації та аналіз щодо споживання енергетичних ресурсів у будівлях в яких знаходяться апарат управління та структурні підрозділи Щотижнево,  під час опалювального періоду щоденно Особи,  визначені відповідальними за систему енергетичного менеджменту  
5. Проведення енергетичної сертифікації будівель та забезпечення здійснення заходів щодо забезпечення показників енергетичної ефективності таких будівель зокрема, розроблення проектної документації відповідно до встановлених мінімальних вимог 2026-27 рік Енергоменеджер,
особи,  визначені відповідальними за систему енергетичного менеджменту
За наявності бюджетного фінансування
6. Підготовка пропозицій щодо використання коштів для реалізації заходів з енергоефективності Щорічно Енергоменеджер  
7. Впровадження заходів з енергетичної ефективності
 
 
2025 – 2027 рр Фінансове управління,
Відділ фінансово-господарського забезпечення
За наявності бюджетного фінансування на ці цілі
8. Розробка та впровадження інформаційних матеріалів для працівників спрямованих на формування відповідального та ощадного ставлення до споживання енергії/енергетичних ресурсів та комунальних послуг Щорічно Енергоменеджер  
9. Публічні закупівлі енергоспоживчої продукції (товарів) та послуг, пов’язаних з енергоефективним споживанням ресурсів   Відділ фінансово-господарського забезпечення За наявності бюджетного фінансування
10. Участь у тематичних навчаннях, семінарах, тренінгах з питань енергоменеджменту За наявності пропозицій Енергоменеджер,
Особи,  визначені відповідальними за систему енергетичного менеджменту
 
11. Обговорення проблемних питань щодо споживання енергоресурсів та шляхів їх вирішення Щоквар  тально Енергоменеджер  
 
Заступник міського голови                                            Володимир ЦЕЛЬОРА